Jak sprawdzić oraz wyczyścić wtryskiwacze? #tutorial

Posted by

Zacznę od tego, że teoretycznie jesteśmy w stanie to zrobić nie demontując wtrysków z samochodu, dużo zależy od tego, czy to silnik benzynowy, czy diesla oraz jaki ma układ wtryskowy.

Silnik benzynowy

Na początek weźmy silnik benzynowy ze zwykłym układem wtryskowym. Najprostsze co możemy zrobić to dolać specjalny preparat czyszczący do baku.

Kolejną rzeczą, jaką możemy zrobić to odpiąć przewód paliwowy idący od filtra i włożyć go do jakiegoś zbiornika z preparatem czyszczącym. Ważne, aby powrót paliwa do baku również odłączyć i włożyć rurkę do jakiejś butelki. Silnik może chodzić nierówno albo po chwili zgasnąć. Będzie to spowodowane tym, że nie mamy ciśnienia w zbiorniku z płynem, z którego go zasysa. Najlepiej byłoby wytworzyć tam ciśnienie.

Mając zdemontowane wtryskiwacze, będziemy musieli je zasilić w inny sposób. Najlepiej zrobić to z akumulatora 12V. Jeżeli mamy wtrysk dwupinowy to podłączamy bezpośrednio go pod akumulator. Biegunowość jest nie ważna, gdyż jest to elektromagnes (czyli zasilamy zwykłą cewkę). Czyszczenie jest znaczenie prostsze i wygodniejsze w tym przypadku, gdyż możemy podpiąć kawałek wężyka, nalać kilkadziesiąt ml płynu do czyszczenia i na drugim końcu podłączyć strzykawkę, która będzie nam wytwarzała odpowiednie ciśnienie.

Oczywiście tym sposobem nie będziemy w stanie wytworzyć mgiełki, bo ciśnienie, które panuję w listwie wtryskowej jest znacznie większe od tego które jesteśmy w stanie wytworzyć strzykawką.

Jeżeli byśmy byli w stanie wytworzyć odpowiednie ciśnienie to możemy od razu sprawdzić wydajność wtrysków, czy pokrywa się z informacjami w nocie katalogowej.

Kolejną rzeczą, którą wypada sprawdzić, bo jest bardzo prosta to zrobienia to wypinamy wtyczkę od wtrysku, albo mierzymy bezpośrednio przy wejściu do ECU oporność cewki na wtryskiwaczu. Jeżeli mamy zdemontowany wtryskiwacz to sprawa jest jeszcze prostsza.

Teraz wystarczy porównać wynik z omomierza do informacji z noty katalogowej (w moim przypadku serwisówka do konkretnego modelu silnika, z którego są te wtryskiwacze)

Silnik diesla

Tu sprawa się trochę bardziej komplikuje. W dieslu występują inne sposoby wtryskiwania paliwa do komory spalania, od pompowtrysków, których nie będziemy niestety w stanie wyczyścić tak łatwo, do commonrail gdzie panują bardzo wykonie ciśnienia, nawet do 2000 barów. Ogólnie w tym drugim przypadku kiedy mamy listwę wtryskową, możemy wypiąć wtryskiwacze i wyczyścić oraz zdiagnozować je w ten sam sposób co benzynowe. Tylko tutaj musimy uważać, gdyż możemy zapowietrzyć cały układ i potem będziemy musieli go odpowietrzać.

Podsumowanie

Raz na jakiś czas warto profilaktycznie dolać takiej płukanki do baku, bo naprawdę to nie wymaga wiele wysiłku, a zawsze coś może pomoc. Jeżeli natomiast mamy problemy, że silnik nie równo chodzi, albo stracił moc, warto (oczywiście niekoniecznie w pierwszej kolejności) przyjrzeć się układowi wtryskowemu.

Linki i źródła:

print

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *