Przewody zapłonowe w silnikach o zapłonie iskrowym

Posted by

Głównym zadaniem przewodu zapłonowego jest przekazanie wysokiego napięcia (kilkanaście bądź kilkadziesiąt kV) pochodzącego z uzwojenia wtórnego cewki na świecę zapłonową (tutaj artykuł opisujący budowę świec), aby mogło dojść do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej.

Ze względu na to, że tak wysokie napięcie generuje silne zakłócenia elektromagnetyczne, które mogą wpłynąć na prace wielu czujników (szczególnie na indukcyjne czujniki wykożystywane do określenia pozycji wałka rozrządu) stosuje się przewody o wysokiej rezystancji, zazwyczaj od kilku do kilkunastu Om na metr. Rezystory ceramiczne są również umieszczane w świecach zapłonowych, aby jak najbardziej zniwelować to zjawisko.

Budowa przewodu zapłonowego

Obecnie tak wyglądają typowe przewody zapłonowe w rozbiciu na warstwy. Iskra wygenerowana z cewki poprzez drut oporowy dociera do świecy. Ferromagnetyk umieszczony wewnątrz drutu kompensuje część energii wytworzonej przez przepływający prąd, dzięki czemu tłumienie zakłóceń elektromagnetycznych jest dużo większe. Co za tym idzie, również wydłuża się czas trwania iskry, ponieważ energia skumulowana w rdzeniu zostaje oddana, kiedy przestanie płynąć prąd.

Bardzo ważną rzeczą jest izolacja takiego przewodu, ponieważ mamy tu do czynienia z wysokimi napięciami. Tak więc poza dwiema warstwami silikonu odpornego na wysokie temperatury znajduje się jeszcze oplot z włókna szklanego, który zwiększa wytrzymałość wysokonapięciową przewodu.

Rodzaje przewodów zapłonowych

Jak sprawdzić przewody zapłonowe?

Pierwszym najprostszym testem jest wzrokowa weryfikacja izolacji. W tym celu musimy trochę powyginać przewód zapłonowy, aby sprawdzić czy zewnętrzna izolacja silikonowa nie posiada mikropęknięć, bądź się nie pęka przy wyginaniu. Jeżeli zauważymy którąś z tych rzeczy to powinniśmy jak najszybciej wymienić taki przewód, a najlepiej komplet.

Kolejną rzeczą jest pomiar rezystancji przewodu. W tym celu demontujemy przewód i do obu jego końców podpinamy multimetr ustawiony na przedział do 20 kOm. Rezystancja powinna wynosić kilka kOm, może być, że nawet oscylować będzie w okolicy 1 kOm w zależności od długości przewodu, bo im dłuższy przewód, tym większa jego rezystancja. Warto tutaj również poruszać trochę przewodem, powyginać go, aby sprawdzić, czy przypadkiem gdzieś wewnątrz nie jest uszkodzony i jest nie styk.

Ostatnią rzeczą, którą możemy wykonać, kiedy z układem zapłonowym jest coś nie tak i nie możemy dojść co konkretnie, to w zaciemnionym miejscu uruchomić silnik (jeżeli się da, jak nie to po prostu kręcić rozrusznikiem) i zraszać wodą przewody zapłonowe, szczególnie okolice wtyków. Jeżeli gdzieś jest przebicie to powinniśmy zobaczyć przeskakującą iskrę.

Podsumowanie

Przewody zapłonowe to jest element, na którym nie warto oszczędzać, gdyż gorszej jakości nie dojść, że mogą nie pracować poprawnie i może występować wypadanie zapłonu to mogą zakłócać prace innych urządzeń elektronicznych oraz czujników. Szczególnie ważne są, kiedy mamy instalację gazową w samochodzie.

print

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.