Występują w silnikach wysokoprężnych (Diesla) i służą do ułatwienia rozruchu w niskich temperaturach oraz stabilizacji pracy silnika na wolnych obrotach. Aby mogło dojść do samozapłonu mieszanki w cylindrze to temperatura musi być większa niż 350 stopni Celsiusza, a zimną przy rozruchu może się okazać to niemożliwe, dlatego własnie stosuje się świece żarowe.
Gdzie sa umiejscowione?
W silnikach z wtryskiem bezpośrednim są zamontowane w kolektorze ssącym, a w silnikach z wtryskiem pośrednim w komorze wirowej, bądź w komorze wstępnej i w tych typach silników odgrywają ważniejsza role, gdyż na drodze mieszanki do komory spalania jest większa strata ciepła.
Jak działa świeca żarowa?
Świeca żarowa działa w oparciu o prawo Joule’a, tzn jest ona drutem spiralnym o bardzo niskiej rezystancji ok. 0,7 Om przez który przepływa prąd, tym samym powodując na niej spadek napięcia, co prowadzi do wytworzenia się ciepła. Ilość wydzielonego ciepła czyli Q = R * I^2 * t[s], czyli Q = (U^2 / R) * t[s]
Świeca o napięciu 4,4V i rezystancji 0.4 Om:
Q = (4,4 ^ 2 / 0,4) * 180s = 8712J = 8,7kJ
Świeca o napięciu 11V i rezystancji 0,9 Om:
Q = (11 ^ 2 / 0,9) * 180 = 24000J = 24kJ
Jak widać świeca o większym napięciu wytworzy w tym samym czasie (3s) ok. 3 razy więcej ciepła, w praktyce jednak będzie ta liczba bliżej 2, gdyż nie braliśmy tutaj pod uwagę bardzo wielu zmiennych środowiskowych, tego że rezystancja metalu rośnie wraz ze wzrostem temperatury.
Świece żarowe są zasilane bardzo różnym zakresem napięciowym, ale na ogół mieści się on pomiędzy 4 a 11V. Rezystancja ich również się waha w zakresie 0,4-1 Om, lecz wszystko zależy od rozmiarów naszego silnika oraz wyliczeń producenta. Mocniejsze świece oprócz zalety w szybszym oddaniu ciepła, obciążają naszą instalacje elektryczną.
Sprawdzenie sprawności silnika na podstawie koloru świecy żarowej
Świeca osmolona, z widocznymi śladami sadzy świadczy o nieprawidłowym przebiegu procesu spalania. Z kolei jeśli zauważymy na świecy biały nalot, oznacza to, że paliwo jest zasiarczone.
Zaolejenie i zanieczyszczenie nagarem świadczące o nadmiernym zużyciu oleju lub uszkodzeniu pompy wtryskowej. Odpadnięcie części elementu grzejnego spowodowane może być zbyt wczesnym wtryskiem paliwa przy niedostatecznym jego rozpyleniu. Natomiast przegrzanie świecy może świadczyć o niedostatecznym chłodzeniu gniazda świecy lub wypaleniu uszczelki pod głowicą. Zaś wżery ma elemencie grzejnym spowodowane są zbyt wysokim napięciem podczas rozruchu.
Jednak powyższy opis dotyczy tylko świec sprawnych, gdyż uszkodzone zawsze będą pokryte sadzą (całe czarne).
Jak sprawdzić czy są sprawne?
Najprostszym sposobem, jest zmieżyć och rezystancje multimetrem (omomierzem). Wynik sprawnej świecy powinien wynosić nie wiecej niż 1 Om, w przypadku świec o niższym napięciu, ta wartość powinna być nawet 0,4-0,5 Om.
Możemy również podłączyć świece (11V) do akumulatora 12V i porównać z poniższym obrazkiem. Powinno być widać wyraźnie żażący sie czubek. Świec na niższe napięcie np. 4,4V radził bym nie testować w ten sposób, gdyż wtedy popłynie prąd ponad 20A!